De How Much Time Have You Wasted on Facebook? rekenformule klikte ik halverwege zijn berekening weg. Die uitkomst is voor mij niet bepaald realistisch, want als Social Media Manager breng ik zo’n beetje 24/7 van mijn leven online door. En daar krijg ik dan nog voor betaald ook. Mijn leven als Social Media Manager begon twee jaar terug, toen ik via LinkedIn werd benaderd door mediabureau MEC. Sindsdien is de vraag “Wat doe jij nou de hele dag?” meer dan eens voorbij gekomen. En misschien vraag jij je dat nu ook wel af? Vooruit, ik zal het je vertellen aan de hand van een paar klassieke uitspraken.
1. “Pff, ik zit ook op Facebook. Ik kan je werk ook wel doen!”
Natuurlijk zit ik vaak op Facebook, maar dat is slechts een klein deel van mijn werkzaamheden. Je moet namelijk weten hoe je álle social media platformen (en blogs) gebruikt. Hoe je deze het beste in kunt zetten voor een merk, hoe je resultaten kun optimaliseren en hoe inspeelt op trends binnen het wereld wijde web. Voor een merk als IKEA ziet een strategie er dan ook heel anders uit dan voor de bakker om de hoek.
2. “Ik snap het nut van Twitter (in te wisselen voor: Instagram, Google+, etc.) écht niet hoor.”
Nou, Twitter is toevallig een belangrijke tool als het gaat om webcare. Kijk maar naar het account van KLM. Je kunt direct met je klant communiceren en soms is dat nog hartstikke gezellig ook. Google+ is overigens erg handig voor je zoekresultaten, en dat kan als blogger ook zeker erg handig zijn!
3. “Wat doe je nou de hele dag?”
In het kort: heel veel.
De iets langere versie: een dag uit het leven van een Social Media Manager bestaat uit talloze taken. Van het maken en beheren van content, het bedenken van een campagne of proactief zoeken naar wat er online gezegd wordt over een merk. Dit terwijl je de klant te woord staat, reacties geeft op fans en een positieve reputatie van het merk waarborgt. Ondertussen lees je over de laatste ontwikkelingen, zoals het nieuwe platform Ello en maak je rapportages met de laatst behaalde resultaten. En dan niet vergeten om van daaruit te omtimaliseren!
Er zijn hier trouwens al heel mooie infographics van gemaakt, deze vind je hier, hier en hier.
4. “Hoe kan een bedrijf dit serieus nemen?”
Het is allereerst handig om te onderzoeken waar de doelgroep zich bevindt. Als zij zich inderdaad ergens online bewegen, kun je dáár naar je klanten luisteren en ze beter leren kennen. Je maakt je bedrijf top of mind, kunt werken aan merkbeleving én het geeft je de kans één-op-één contact met (potentiële) klanten te hebben.
5. “Oh, voor mij doe je dit wel even gratis. Toch?”
Nou, nee. Natuurlijk geef ik graag wat tips & tricks als je er lief om vraagt, maar verder is Social Media Management een service. Je betaalt iemand voor een dienst op dezelfde manier als een accountant of advocaat. Special skills for special prices!
6. “Wat ga je doen als Social Media in de toekomst niet meer bestaat?”
Het medialandschap verandert, ieder dag. Terwijl onze mediaconsumptie toeneemt of kanalen veranderen, zal er altijd behoefte naar zijn. Social Media gaat met z’n tijd mee en we gaan gezellig met z’n allen in sneltreinvaart vooruit! Als Social Media Manager pas je de media-inzet hierop aan.
7. “Ik kan dit werk toch ook door mijn stagiaire, zoon of kleindochter laten doen?”
Nee. De persoon achter de accounts is hét gezicht van je bedrijf. De dingen die hij of zij online zegt en doet heeft effect op het hele merkdenken. Zoals Scott Stratten eens zei: “Het duurt een heel leven om een reputatie op te bouwen, en één Tweet om het allemaal te verpesten.”
8. “Dus mensen betalen je echt om een Tweet te schrijven?”
Jazeker. Maar in een wereld waar alles steeds meer om content draait, lijkt me dat niet meer dan logisch. Achter een Tweet zit dan ook een uitgebreide gedachtegang. Wat is het doel? Hoe past dit binnen de strategie? Wat doet het voor een merk? Is de bron betrouwbaar? Zijn de feiten correct? En de spelling en grammatica? En hop, je bent zo weer een paar uur verder.
9. “Schattig hoor. Maar wanneer ga je nu echt eens aan het werk?”
Leuk dat je het vraagt. Ik ben namelijk op zoek naar een nieuw avontuur! Een bedrijf of bureau waar ik mijn expertise in kan zetten om van een merk online iets moois te maken. Heb jij toevallig een interessante vacature voorbij zien komen? Dan hoor ik dat graag!
19 reacties on “Het leven van een Social Media Manager”